Trendlere ayak uydurmak, fırsatları kaçırmamak ve krizlerden korunmak isteyen tüm firmaların öncelik listesinde muhakkak sosyal medya takibi yer almalı.
Kitlenizi dinlemezseniz onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini anlayamaz, onlarla sağlıklı bir iletişim kuramazsınız. Sosyal medya takibi aynı zamanda kitle araştırmasının önemli bir adımıdır.
Eğer bir sosyal medya stratejiniz yoksa çok değerli bir bilgiyi kaçırdığınızı söyleyebiliriz. “Kitleniz kim? Müşterileriniz veya potansiyel müşterileriniz markanız hakkında ne söylüyor? Rakipleriniz hakkında neler konuşuluyor? Yeni kampanyanızın müşterileriniz üzerindeki etkisi ne? Sektörünüzde neler yaşanıyor?”
Eğer siz de bu ve benzeri sorulara bir cevap arıyorsanız sosyal meyda takibini keşfetme zamanınız gelmiş demektir. 2019 yılında markaların gündemine almaları gereken sosyal medya trendlerinden biri olan sosyal medya takibini biz de mercek altına alıyoruz. Hazırsanız başlayalım…
En basit tanımıyla sosyal medya takibi; müşterilerin geri bildirimleri, belirli konular, rakipler, sektörle ilgili tartışmalar ve doğrudan veya belirli anahtar kelimeleri odak noktaya alarak sosyal medya platformlarının izlenmesi ve sonrasında harekete geçmek için yapılan analizdir.
Sosyal medya takibi, çok karıştırılan sosyal izlemeden farklı olarak iki adımlı bir süreçtir.
Sosyal medya takibi ile ilgili genel algı, sosyal medya platformlarında markanız, rakipleriniz ve belirli anahtar kelimelerle ilgili konuşmaları takip ederek verileri toplamanızı sağladığı yönündedir. Ancak, bu süreç sosyal medya takibinin sadece ilk adımıdır ve size etkileşim oranı, bahsedilme sayıları gibi ölçümleri verir. Sosyal medya takibinin ikinci adımı ise elde ettiğiniz verilerin ve rakamların ötesindedir. Konuşulanları kapsamlı olarak araştırmak, konuşmaların ardındaki temel nedenleri bulmak ve harekete geçmek dinleme sürecini başlatır.
Sosyal medya takibi yaparak takipçilerinizin ve hedef kitlenizin beklentilerini daha iyi anlayabilir, trendleri takip ederek size fayda sağlayacak kampanyalar planlayabilir, müşterilerinizle olan iletişiminizi güçlendirebilir, stratejilerinizi müşterilerinizin mevcut ihtiyaçlarına göre şekillendirebilirsiniz.
Müşteri sadakatinin ve müşteriyle iletişimin her geçen gün daha çok önem kazandığı dijital dünyada sosyal medya takibini pazarlama stratejinize dahil etmek artık tercihten öte bir zorunluluk.
Eğer sosyal medya takibinin önemiyle ilgili aklınızda hâlâ soru işaretleri varsa neden sosyal medya takibi yapmanız gerektiğiyle ilgili bir kaç başlığa dikkatinizi çekmek isteriz.
Sosyal medya takibi pek çok şaşırtıcı fırsat sunarken genel eğilim genellikle şu 5 kullanım örneğine işaret ediyor:
Sosyal medya takibine karar veren bir markanın yapması gereken öncelikli şey ne takip etmek istediğine karar vermektir. Takip etmek istediğiniz anahtar kelimeler ve konular zaman içinde gelişecektir.
Sosyal medya takip araçlarını kullandığınız takdirde markanız ve sektörünüzle ilgili konuşmalarda kullanıcıların hangi anahtar kelimeleri kullanmaya eğilimli olduklarını öğreneceksiniz. Ayrıca birtakım bilgiler elde etmeye başladığınızda sizin için yararlı olan fikirlerin de neler olduğunu anlayacaksınız.
Tüm bunların yanı sıra aklınızda “Nereden başlamalıyım?” sorusu varsa; izlenecek önemli anahtar kelimelerin ve konuların listesini şöyle sıralayabiliriz:
Tüm bunların ötesinde markanızla veya sektörle ilişkilendirilebilecek yaygın yazım hatalarını da izlemeniz gerekenler listesine ekleyebilirsiniz.
Sosyal medya kullanıcılarının sadece ne söylediklerine değil, hangi platformda söylediğine de dikkat edin. Takipçileriniz Instagram’da markanızdan çok fazla söz ederken Twitter’da hiç konuşmuyor olabilir. Kendinizi bir ya da iki mecrayla sınırlandırmayın. Sosyal medya takibi ağınızı geniş tutun.
Burada göz ardı etmemeniz gereken bir diğer önemli konu da sosyal ağlar arasındaki konuşmaların farklılıklar gösterebileceği.
Örneğin sektörünüzle ilgili bir tartışma Twitter’da, Instagram ve Facebook’takinden çok daha farklı gelişebilir. Bu durum size hangi mecralarda ne şekilde etkileşime gireceğiniz konusunda da fikir verecektir.
Rakiplerinizin stratejilerini kopyalamak iyi bir fikir değil elbette ancak neyin işe yarayıp neyin yaramadığını görmek ve onların yaptıkları yanlışlara düşmemek için rakiplerinizi inceleyin. Rakiplerinizin kazançları size yeni hamleler yapmak konusunda fikir verebilir ama çok daha önemli olan; onların hatalarından doğru dersleri çıkarmaktır. Bu yüzden atılan yanlış adımları ve sonuçlarını da incelemeyi ihmal etmeyin.
Sosyal medya takibi konusu sadece pazarlama departmanını ilgilendiriyor gibi görünse de aslında şirketin tamamı için çok değerli bilgiler içeriyor. Bu nedenle analizleri ekibinizle paylaşın. Blog yazısı için cazip bir fikir, mevcut bir ürününüz için yeni bir özellik, hemen yanıtlanması gereken bir müşteri sorusu ve daha fazlası… Elde ettiğiniz verilerin müşteri hizmetlerinden içerik üretimine, ürün geliştirmeden satış departmanına pek çok ekibe yarar sağlayacağını unutmayın. Aynı zamanda bu ekiplerden alacağınız bilgiler de dinleme detaylarınızda yapmanız gereken değişikliklerle ilgili size fikir verebilir.
Verileri toplamaya başladığınızda markanızın algısıyla ilgili duyarlılık ve birtakım fikirler geliştireceksiniz. Verileri incelerken karşılaştığınız büyük değişiklikler markanızın algısının değiştiği anlamına gelebilir.
Stratejinizi belirlemeniz ve doğru hamleyi yapmanız için bu farklılıkların nedenini doğru tespit etmeniz gerekir.
Verileri anlık olarak takip ettiğiniz takdirde bu değişimlerden hızlıca haberdar olabilir ve olumsuz bir durumda gerekli önlemleri alabilirsiniz.
Unutmayın, sadece önünüze gelen verileri takip ederseniz bu sosyal izlemenin ötesine geçmeyecektir. Elinizdeki verilerin size neler söylediğine odaklanın.
Müşterilerinizin ve potansiyel müşterilerinizin sizden istediklerini doğru anlamanız ve bu ihtiyaçları doğru cevaplamanız önemlidir. Kişisel yorumlar yerine tekrarlayan örnekleri ve eğilimleri analiz ettiğinizden emin olun. Bu genel içgörüler gelecekteki stratejinizi belirlemede en güçlü etkiyi yaratır.
Bir yanıt yazın